دریافت نظرات مشتریان کمک بسیار زیادی در زمینه رشد یک کسب و کار می کند.
نظر مردم به کسب و کارها این امکان را می دهد تا اولا بتوانند کیفیت خدمات و محصولات شان را بهبود ببخشند.
از طرف دیگر به سایر افراد که تمایل دارند خدمات و محصولات یک کسب و کار را دریافت کنند نیز این امکان را می دهد تا تجربه سایر افراد را که با کسب و کاری تعامل داشته اند را ببینند و طبق این تجربه ها تصمیم بگیرند که با کسب و کارها کار کنند یا اینکه خیر.
در کافی نت دی نیز تصمیم گرفتیم که داشتن سیستمی که بتوانیم نظر مشتریان مان را دریافت کنیم از اهمیت بالایی برخوردار هست.
درست کردن سیستمی که هم برای ما به عنوان کارمندان کافی نت و هم برای مشتریان مان کار کردن با آن راحت باشد از مهمترین فاکتورهایی بودند که در این خصوص در نظر داشتیم.
سیستم ثبت نظرات مشتریان در کافی نت دی رو با استفاده از نرم افزار های Tally و Obsidian پیاده سازی کردیم.
نرم افزار Tally
برای ایجاد فرم ثبت نظر مشتریان
ما در کافی نت دی از نرم افزار تالی یا Tally برای درست کردن فرم های مختلف و در این خصوص فرم ثبت نظر مشترین استفاده می کنیم. این نرم افزار یک فرم ساز آنلاین هست که توسعه دهندگان نرم افزار نوشن اون رو درست کرده اند و خیلی عالی می تونه با نوشن ارتباط برقرار کنه. داده ها رو هم می تونیم بدون محدودیت تعداد ذخیره کنیم و همینطور میتونیم تصمیم بگیریم که داده ها کجا ذخیره بشن. مثلا می تونیم بگیم توی نرم افزار نوشن ذخیره بشن یا اینکه توی نرم افزار گوگل شیت.
نرم افزار فرم ساز تالی ویژگی های خوب زیادی داره اما در فرم نظرسنجی کافی نت دی از دو ویژگی اصلی اون استفاده کردیم:
- فیلد های پنهان
- نمایش فیلد ها بر اساس شرط
فیلد های پنهان
یک ویژگی خوب تالی این هست که می تونیم فیلد های پنهان رو در فرم جاگذاری کنیم و در صورتی که نیاز باشه مقدار این فیلد پنهان رو در فرم هم نمایش بدیم.
به عنوان مثال لینک این فرم رو مشاهده کنید:
https://tally.so/r/nWjZLv?customer=%D8%AC%D9%85%D8%B4%DB%8C%D8%AF%20%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%85%DB%8C&service=%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%A7%D8%AA%20%D8%AB%D8%A8%D8%AA%E2%80%8C%D9%86%D8%A7%D9%85%20%DA%AF%D9%88%D8%A7%D9%87%DB%8C%20%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87%20%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%B3%DB%8C%DA%A9%D9%84%D8%AA%20%DB%8C%DA%A9%20%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%87
دو فیلد customer
و service
بعد از ?
در انتهای این فرم قرار دارند که مقدار اونها رو از قبل وارد کرده ایم. پس از کلیک روی این لینک، صفحه زیر نمایش داده خواهد شد.
در این فرم مقدار های مشتری و خدمتی که به مشتری ارائه شده رو در لینک فرم جاگذاری کردیم و اون رو در صفحه فرم نمایش دادیم.
نمایش فیلد ها بر اساس شرط
فرم بالا رو که نگاه کنید تنها فیلدی که مشتری در نهایت باید پر بکنه فقط “امتیاز” تعداد ستاره هست. ما برای کسانی که امتیاز بالایی رو به ما می دهند (بیشتر از 3 ستاره) فیلد های اضافه ای هم نمایش می دهیم تا در صورت تمایل آنها را نیز پر کنند. در صورتی هم که امتیاز کمتر از 3 ثبت کنند فیلد های اضافه برایشان نمایش داده نمی شود.
نرم افزار Obsidian
برای مدیریت پروژه و تولید لینک فرم ثبت نظر مشتریان
در کافی نت دی ما از نرم افزار ابسیدین یا Obsidian برای مدیریت پروژه ها استفاده می کنیم. نرم افزار ابسیدین یک نرم افزار آفلاین شبیه به ورد و تا حدودی شبیه نوشن هست که ویژگی های اون باعث شده تا بشه از اون به عنوان سیستم مدیریت پروژه استفاده کرد.
نحوه کار اش هم اینطور هست که پوشه هایی داریم و در هر کدام از این پوشه ها یادداشت های مرتبط را قرار می دهیم. به عنوان مثال پوشه هایی داریم با عنوان های customers و projects. اطلاعات هر مشتری را در پوشه مشتری ها و اطلاعات هر پروژه را در پوشه پروژه ها قرار می دهیم.
نکته مهم ماجرا این هست که در نرم افزار ابسیدین می توانیم بین یادداشت های مختلف لینک ایجاد کنیم.
به عنوان مثال این صفحه پروژه ای است که فرم نظرسنجی آن را بالاتر قرار دادیم:
همانطور که میبینید در این صفحه ما اطلاعات مشتری، خدمت مربوطه، تاریخ انجام پروژه، شخصی که پروژه را انجام می دهد و مبلغ دستمزد پروژه را نوشته ایم.
سپس با استفاده از افزونه templater که یکی از چندصد افزونه ای هست که ابسیدین در اکوسیستم دارد می توانیم لینک فرم نظرسنجی را در صفحه این پروژه تولید کنیم.
این قالب لینک نظرسنجی است:
https://tally.so/r/nWjZLv?customer=<% encodeURI(tp.frontmatter.customer).replace("%5B%5B", "").replace("%5D%5D", "") %>&service=<%encodeURI(tp.frontmatter.service).replace("%5B%5B", "").replace("%5D%5D", "") %>
در این قالب ما دو تا از اطلاعاتی که در یادداشت پروژه موجود هست رو میگیریم و به صورت URI Encode شده در لینک فرم جاگذاری می کنیم. در نهایت لینک زیر ساخته می شود:
https://tally.so/r/nWjZLv?customer=%D8%AC%D9%85%D8%B4%DB%8C%D8%AF%20%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%85%DB%8C&service=%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%A7%D8%AA%20%D8%AB%D8%A8%D8%AA%E2%80%8C%D9%86%D8%A7%D9%85%20%DA%AF%D9%88%D8%A7%D9%87%DB%8C%20%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87%20%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%B3%DB%8C%DA%A9%D9%84%D8%AA%20%DB%8C%DA%A9%20%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%87
سپس این لینک را برای مشتری مورد نظر هر کجا که با او ارتباط داشتم می فرستم و از او می خواهم تا فرم را پر کند.
نتیجه گیری
در دنیای امروزی داشتن پروسه و سیستم خوبی که بتونه جوابگوی رشد کسب و کار باشه و اعتماد مشتریان رو جلب بکنه بسیار اهمیت دارد. سیستم ثبت نظر هم یکی از این سیستم های مهم هست.
اشاره کردیم که در کافی نت دی ما نظرات مشتریان رو با استفاده از نرم افزار های Tally و Obsidian دریافت و ثبت می کنیم. این مقاله رو به این منظور نوشته ایم تا بیشتر با پروسه های کاری ما آشنا بشوید.
با توجه به اینکه در زمینه های طراحی فرم و مدیریت پروژه با نرم افزار های تالی و ابسیدین تجربه بالایی در کافی نت دی داریم می توانیم اگر سوالی در این موارد داشتید شما را راهنمایی کنیم.